vijf jaar bedrijvige vrouwen

Lees het  verslag 5 jaar BV

 

Netwerken

In haar boek Women who work adviseert Ivanka Trump vrouwen om goed te netwerken. Zelf richtte zij een succesvol modebedrijf op, gericht op de
carrièrevrouw. “Ik ontmoette Ralph Lauren, Michael Kors en Clavin Klein. Ik onderzocht hun wijsheid en ervaring”, vertrouwt ze haar lezers toe. Het advies van Ivanka is in deze context een beetje lachwekkend: als je in een wereld leeft waar mensen als Ralph Lauren en Michael Kors op de cocktailparty’s van je vader verschijnen, is je voorsprong evident, en met een startkapitaal en wat doorzettingsvermogen erbij heb je een goede kans van slagen in ondernemerschap. De meeste vrouwelijke ondernemers hebben dit geluk niet.

Maar in één ding heeft Ivanka gelijk: goed netwerken is belangrijk. Want ongeacht social media en de nodige bemiddelingsbureaus, komen de meeste opdrachten nog steeds via via, uit je netwerk. Om je netwerk uit te breiden kun je je bij verschillende beroepsnetwerken aansluiten, ook speciaal voor vrouwen. Hier kom je als introducé binnen, en betaal je voor lidmaatschap vaak een behoorlijk bedrag. Bedrijvige Vrouwen heeft ervoor gekozen dit niet te doen.

 

Laagdrempelig en toegankelijk

Vanaf het begin, vijf jaar geleden, is Bedrijvige Vrouwen laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen; starter, doorgewinterde ondernemer, zzp-er, succesvol of maar net rendabel. Onze doelstelling was en is om een veilige, informele omgeving te creëren waar vrouwelijke ondernemers elkaar kunnen ontmoeten, kennis kunnen uitwisselen, contacten kunnen opdoen en elkaar zo nodig kunnen helpen. Een omgeving waarin het halen van connecties en opdrachten even belangrijk is als het brengen van kennis en support. Een omgeving waarin men de kans krijgt de eigen, zo belangrijke gunfactor te verhogen door jezelf zichtbaar te maken met je talenten, je krachten en ook je kwetsbaarheden, als ondernemer én als vrouw.

Dit uitgangspunt bleek een “gat in de markt” van ondernemersnetwerken, en vele vrouwelijke (potentiële) ondernemers meldden zich, met diverse etnische achtergronden, opleidingsniveaus en een groot scala aan disciplines. Bij binnenkomst hebben deelnemers altijd twee dingen gemeen: ze zijn vrouw en ondernemer. Bij vertrek hebben zij ontdekt alle dromen, inspanningen, obstakels en successen gemeen te hebben die het ondernemerschap met zich meebrengen.

 

Bedrijvige Vrouwen moet je ervaren

Het nut en de noodzaak van de formule heeft zich bewezen door het nog steeds groeiend aantal leden, in de actieve Facebook community, de
profielen op de website, de aanwezigheid bij de bijeenkomsten en workshops en bovenal het aantal samenwerkingsverbanden die zijn ontstaan en de opdrachten die zijn verkregen door Bedrijvige Vrouwen. In dit verslag leest u de cijfers, de concrete resultaten. Maar de grootste toegevoegde waarde laat zich niet vangen in een verslag. Het gevoel van verbondenheid, het enthousiasme en de steun die Bedrijvige Vrouwen met elkaar ervaren, kunt u alleen ervaren door erbij te zijn. Want als je geen connecties hebt met beroemdheden en mensen uit rijke, invloedrijke kringen zoals Ivanka Trump, en wilt gaan ondernemen, moet je het zélf doen, vanuit het niets. Dan moet je risico’s nemen, jezelf laten zien, je eigen netwerk opbouwen. En dat is wat écht ondernemen is. En als je dan een hele grote groep andere vrouwelijke ondernemers achter je hebt staan, dan heb je ook een voorsprong. Die voorsprong krijg je als je je aansluit bij Bedrijvige Vrouwen.

 

team Bedrijvige Vrouwen
Helen Sumter, Maartje Oome, Jildou Oostenbrug, Fay Abali, Liesbeth de Looper

 

Verslag 5 jaar BV – DEFhelen

Bedrijvige vrouwen is een initiatief van SumPro

Neem contact met ons op

We zullen je e-mail z.s.m. beantwoorden.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?