Wat doe je?
Ik schrijf teksten voor ondernemers en bedrijven: www.weberschrijft.nl. ABC: Artikel, blog, brochure, column, content, copy, ghostwriting, interview, kortje, metadescriptions, persbericht, reportage, speech, tweet, webtekst of: welke tekst je je ook wenst. Intelligente eindredactie is mijn specialisatie. Ik leg graag uit welke tekst voor jou gaat werken, neem contact op: 06 – 28 80 14 79.
Waarom ben je gaan ondernemen?
Om anderen sneller en beter van dienst te zijn, waardevolle relaties op te bouwen en mijn vak intensiever, gerichter, met veel plezier en met veel meer – zichtbaar – resultaat uit te oefenen.
Wie is je voorbeeld/rolmodel?
Mijn relativerende, humoristische en hardwerkende moeder die ook een fantastische vakvrouw was. Mijn zusje die met enorm doorzettingsvermogen en professionele inzet haar carrière én gezin met drie kinderen heeft groot gebracht. Helen Sumter die gestaag haar “netwerkimperium” opbouwt en uitbouwt en daarbij blijft vasthouden aan haar waarden, principes en maatschappelijke doel. Neelie Kroes (Rotterdam, 19 juli 1941) die op haar 75e nieuwe niches aanpakt.
Waar ben je het meeste trots op?
Mijn portfolio met de meest uiteenlopende klanten – van ING en Ministerie tot zelfstandig ondernemer. En de meest uiteenlopende soorten teksten van websiteteksten, blogs en interviews tot high end modeglossy.
De publicaties in media voor taalfanaten: Taalvoutjes, Onze Taal en Taalschrift van de Nederlandse Taalunie. Taal is zó creatief en teksten zijn zo veelzeggend. De recente teksten voor een aantal Bedrijvige Vrouwen. Kortom: mijn gevarieerde en lange werkervaring.
Het tv-item bij Paul de Leeuw over het vakmanschap van mijn moeder, de reportage op de Japanse televisie Nippon Hōsō Kyōkai over mijn kunstinstallatie Vindhek, het interview met mij in The New York Times Travel en mijn eerste publicatie in 1976 in de Viva omdat die aangeeft dat veel verschillende titels en media al 40 jaar mijn stukken plaatsen.
Wat was een tegenslag/moeilijk moment?
Ondoordacht dus onsympathiek is het als iemand – vanuit een goedbetaalde vaste baan – ervan uitgaat dat je wel even gratis van alles levert onder het mom van free publicity en diegene niet weet dat je geïnterviewd bent door The New York Times en NHK en nog 50 andere media over dat onderwerp. Iemand die zelfs je naam verkeerd schrijft in de aanhef van ´t mailtje. Als je iemand benadert doe je dat met respect. Als je iets gratis wilt vragen, stel je daar tenminste oprechte interesse tegenover en heb je je van tevoren goed geïnformeerd over de persoon en haar/zijn werk zodat je een mailtje kunt schrijven waaruit respect en welgemeende aandacht blijkt voor degene aan wie je een gunst vraagt.
Wat is je droom? wat wil je bereiken?
50/50 straatnaamborden voor m/v. Dat betekent namelijk dat het werk van vrouwen zichtbaar is, genoemd wordt en gelijk gewaardeerd. Met gewaardeerde – lees betaalde – zichtbare en in de openbaarheid benoemde prestaties komt je naam op een straatnaambord J. Een mannelijke secretaresse met dezelfde ervaring verdient volgens de loonwijzer van Intermediair € 3.942 en een vrouwelijke secretaresse € 3.724. Begrijp jij dat in Nederland in 2016?
Heb je een tip voor andere Bedrijvige vrouwen?
Koop elkaars diensten en specialisaties in. Betaal elkaar naar waarde.
Ik heb nu voor vier Bedrijvige Vrouwen teksten geschreven. We ontmoetten elkaar op de netwerkbijeenkomsten – die Helen Sumter met haar team organiseert – en zijn gaan samenwerken. Dat eerste, directe, persoonlijke contact is een goede basis voor een productieve en respectvolle samenwerking. We leren elkaar als ondernemer en persoon kennen en dan kun je weer anderen (ook buiten Bedrijvige Vrouwen) tippen om iemand op haar specialisatie in te huren. Ik heb zelf ook al twee Bedrijvige Vrouwen ingeschakeld voor een opdracht en ben zeer tevreden over hun werk en blij met onze persoonlijke kennismaking.