Wat doe je?

Ik ben kok/leermeester, radioprogrammamaker en grafisch ontwerper van familie-, en zakelijk drukwerk en webdesign. Ik hou me bezig met uiteenlopende projecten.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Ik ben gaan ondernemen, omdat ondernemend zijn in me zit. Ik kan goed omschakelen en vind de afwisseling erg leuk. Niet altijd met hetzelfde bezig zijn en iedere keer weer een andere ervaring op doen is niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Ik zit daarnaast boordevol ideeën en heb het talent om een idee om te zetten in een uitvoerbaar project. Ik bied in mijn eentje een pakket aan van diverse expertises. Soms een handicap, soms een meerwaarde. Een voorbeeld: als kok kan ik het menu samenstellen, het eten bereiden, de menukaarten ontwerpen en het diner muzikaal omlijsten. Soms vraagt men hoe ik dat allemaal voor elkaar krijg. Het gaat er om dat je planmatig je agenda vult en zorgvuldig en tijdig je projecten uitvoert. Daar ben ik betrouwbaar in. Maar voorbereiding, in kooktermen de ‘Mice en Place’, is het belangrijkste.

Wie is je voorbeeld/rolmodel (heb je die?)

Eerlijk gezegd heb ik niet echt een voorbeeld of rolmodel. Ik wist al jong dat ik behoorlijk wat creativiteit in me had en wist alleen niet hoe ik dat moest vormgeven of uiten. Daarom deed ik veel door elkaar. In alles dook  de creativiteit weer op, een rode draad door mijn leven en werkzaamheden. Als het ging om kookpartijen, dan was ik bezig met combineren van smaken, kleuren en de creatieve afwerking. Bij radiomaken, probeerde ik de programma’s en interviews zo gevarieerd en divers mogelijk te maken. Bekendheid geven aan een project of thema doe ik middels website en sociale media. Ik probeer dan de aankondigingen op een hele andere manier te promoten, aangezien ik alle grafische uitingen zelf kan uitvoeren en combineren. Met mijn ontwerpbureau Spong Design kan ik creatief helemaal los gaan. Ik ontwerp voor iedereen, maar mijn specialisme is uitingen voor mensen met een culturele achtergrond. Daar wordt nog te weinig op ingespeeld. Nu probeer ik zelf een voorbeeld/rolmodel te zijn, in ieder geval voor mijn kinderen. Ik leer hen uit te gaan van hun gaven en dat te combineren met opleiding en mogelijkheden. Ieder geval niet af gaan zitten wachten tot er wat gaat komen, dat wordt een lange zit.

Waar ben je het meeste trots op?

Ik ben het meest trots op dat wat ik heb opgezet, daadwerkelijk naamsbekendheid heeft gekregen, althans in mijn omgeving. Iets lanceren is tegenwoordig niet makkelijk, hoe val je op en hoe behoud je continuïteit in je werkzaamheden en aanbod.

Wat was een tegenslag/moeilijk moment? (had je die)

Creatieve beroepen worden enorm ondergewaardeerd. Daarom heb ik vaak nog steeds moeilijke momenten. Als bedrijf tel je vaak pas mee als je een ton of hoger omzet. Dat had ik met al mijn kwaliteiten inmiddels wel moeten kunnen verdienen.

Radiomaken op lokaal niveau kost meer geld dan dat het opbrengt, terwijl het toch een enorm grote bijdrage is voor de gemeenschap. Waar ze in Hilversum met een budget en een behoorlijk team een programma regisseren, produceren en uitzenden, doe ik dat met weinig tot geen kosten bijna in mijn eentje. Terwijl ik toch makkelijker de doelgroep weet te bereiken.

Tegenwoordig heeft iedereen wel een ontwerpprogramma of een tool om foto’s te bewerken. En er heerst een enorme kopieer- en deelcultuur. Heel veel likes voor je ontwerp is leuk voor de naamsbekendheid, maar niet voor je portemonnee. Mijn designs worden op sociale media zeer gewaardeerd, maar ze worden te weinig daadwerkelijk afgenomen.

Onlangs heb ik de ‘Kook Tempel’ gelanceerd. Ik probeer met deze nieuwe kans vanuit mijn koksachtergrond een toekomst op te bouwen. Ik had naast al mijn creatieve projecten een baan als hoofdkok in een restaurant. Deze is door bezuinigingen weggevallen. Ondernemend als ik ben, ben ik niet bij de pakken neer gaan zitten en heb een concept bedacht voor particulieren en bedrijven. Ik ga kookworkshops geven, themadiners bereiden, koken op locatie en met kinderen koken.

Wat is je droom? wat wil je bereiken?

Ik hoop op een doorbraak en een eigen multifunctionele locatie. Dat mijn werkzaamheden beter worden gewaardeerd, zodat ik naast al mijn creativiteit niet constant hoef te bedenken hoe ik telkens weer de eindjes aan elkaar moet knopen. Het is weliswaar onderdeel van het leven, maar ik wil op een ander level gewaardeerd worden. Ik heb de kans om vanuit mijn gave en talenten iets op te bouwen, ik ben bezig met de dingen die ik ook echt wil doen. Op die manier gaan dingen spontaner en ontstaat er een glans op de uitvoering. Maar een mens kan niet overal sterk in zijn. Daar waar ik minder in onderlegd ben, zou ik graag in begeleid willen worden, om toch dát succes te kunnen behalen, dat ik voor ogen heb. Mezelf kunnen bedruipen en in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Heb je een tip voor andere Bedrijvige vrouwen? (of een motto)

Iedereen heeft gaven en/of talenten, benut ze ook. Als je een idee, een droom of iets in je hoofd hebt, probeer er vorm aan te geven. Zet door, laat je niet uit het veld slaan, ook niet bij tegenslag. Als je iets wilt bereiken moet je er ook alles voor doen. Probeer daarin uniek en continu te zijn. Ga het veld in, laat je gezicht zien en laat je horen. Zonder zichtbaarheid blijf je op de achtergrond. Tegenwoordig ben je niks zonder een netwerk. Don’t let things get in between… Make yourself seen 🙂

Voor meer informatie over mijn projecten: www.surinamstars.com | www.spongdesign.com | www.club-paradisefm.com | www.kooktempel.nl

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Bedrijvige vrouwen is een initiatief van SumPro

Neem contact met ons op

We zullen je e-mail z.s.m. beantwoorden.

Wordt verstuurd

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?