De Verhalensalon: Ondernemen is…
In de verhalensalon van Bedrijvige Vrouwen staan verhalen, kennis en ervaring van vrouwelijke zelfstandige ondernemers centraal. Sommige zijn ervaren, anderen zijn starters of overwegen
net als jij om voor zichzelf te beginnen. Door het uitwisselen van ervaringen leer je wat het ondernemerschap inhoud en krijg je een beter beeld of het bij je past.
Workshopleider Yvette Kopijn ging met drie ondernemers in gesprek over hun bedrijf. Zij hadden zeer verschillende bedrijven, ervaringen en verhalen. Fay Abali is kledingstyliste en eigenaresse van dameskledingwinkel Sterrenstof; Marjet Wullink is eigenaresse van Bureau Bold, een bureau voor webdesign, en Bianca van Galen onderneemt met Hairpomades.com, een internationaal bedrijf voor kappers en barbiers die zoeken naar onafhankelijke, authentieke producten.
Yvette stelt vragen over de grootste successen van de ondernemers, maar ook over de moeilijke momenten. Er worden veel tips over en weer uitgewisseld en Yvette betrekt de zaal actief bij het gesprek. Uiteindelijk doet iedereen mee. Deelnemers delen mooie, eerlijke en open verhalen. De verhalen gaan ook over lef, iets waar je veel van nodig hebt als je gaat ondernemen. Over wekenlang alleen maar pindakaas eten en de valkuil van je bedrijf een “bedrijfje” noemen. De kern van de verhalen was: als je een succesvolle onderneming wilt hebben waar je van kunt leven, moet je er 100% voor gaan. Half kan eigenlijk niet. Je moet in jezelf blijven investeren, qua opleiding en ontwikkeling, maar ook door het nemen van vakantie.
Leuk was om te zien hoe verschillend de ondernemers hier mee om gaan. Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen, unieke stijl. En dat wist Kopijn op heldere, warme wijze boven tafel te krijgen.